15.10.2014

Saalisvarmuus tasan sata

Lokakuussa olen vain pari reissua ehtinyt tekemään ja kelit alkavat olla jo sen verran vilpoisat, että viimeisiä viedään virvelöintien suhteen tällä kaudella. 


Koskaan elämässäni en ole tainnut aiemmin lokakuussa käydä kalassa, joten ihan hyvällä prosentilla olen kaloja napsinut: kaksi reissua, kaksi kalaa. Harmi vain, että kalat olivat satagrammaisia ahvenia, mutta so what, ahven on mun lempikala. Ne on niin nättejäkin :) Päästin kalat kasvamaan ja ehkä vuosien päästä ne tulevat takaisin mamin luo. 

Mietin tässä yksi päivä, miten kiva harrastus kalastus on, kun siinä tapaa uusia ihmisiä, joilla on sama intohimo. On mukava vaihtaa ajatuksia ja kuulla muiden kalajuttuja ja ehkä vinkkejäkin. Ja varsinkin internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy jos jonkinnäköistä foorumia, joissa voi törmätä muihin kalahulluihin.

Facebookissa on paljon kalastusryhmiä ja itsekin kuulun jo muutamaan. Sitä kautta olen löytänyt huipputyyppejä, joihin olen tutustunut ja oppinut hirmu paljon kaikkea kalastukseen liittyvää. Yhteisiä reissujakin on heitetty. 

Viime talvena Facebookissa eräässä kalastusryhmässä oli halukkaille kutsu tulla opettelemaan matikkapilkintää. Minä heti innokkaana siihen vastasin, koska olin haaveillut kokeilevani matikan pilkintää joskus ja tämä "oppitunti" oli samassa kapungissa. Parin tunnin opetuksen jälkeen elämäni ensimmäinen matikka nousi jäälle ja ajattelin, että jes, nyt minä alan harrastamaan tätä. Ekan kalan koko oli ehkä 150g, joten ruokaa siitä ei saanut. Mutta talvea oli jäljellä...

Innostuin matikan pilkinnästä sen verran paljon, että monta kertaa viikossa tuli töiden jälkeen lähdettyä pilkille. Matikkakeiton maku tuntui jo suussa, selasin reseptejä ja luin ohjeita matikan käsittelyyn.  

Sain tosi hyviä vinkkejä pilkkimiseen "matikkagurulta", mutta ehkä matikat kuolivat sukupuuttoon tai hävisivät Kallavedestä, sillä ensimmäisen illan jälkeen ei yksikään matikka enää eksynyt minun avannon alle. Ja vietin jäällä kuitenkin kymmeniä tunteja matikoiden kutupaikoilla.

Edelleen matikkakeitto on tekemättä ja päätin, että haluan valmistaa keiton itse pyydetystä matikasta. Kaupan kalatiskille en mene. 

Ehkäpä ensi talvena jonain pakkasiltana tärppää.. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti